MINDFULNESSØVELSER

 
 

Evnen til å være bevisst tilstede i nuet styrkes ved regelmessig trening. Her finner du forskjellige øvelser som du kan prøve ut for å se hvilke(n) passer best for deg. Mange anbefaler å trene minst 20 min daglig, men en 10 minutters øvelse er bedre enn ingen. Tidspunktet bestemmer du selv. Ikke nøl med å be om et individuellt treningsprogram hvis du ønsker en mer detaljert veiledning. Lykke til med treningen!

 

ØVELSE 1
Dette er en enkel oppmerksomhetsøvelse for begynnere og for dem som har lite tid til rådighet. Den tar 9 minutter.

video

ØVELSE 2
Denne øvelsen heter "Mavepust" og lærer deg å bruke hele lungekapasiteten når du puster. Utmerket for å redusere stress og angst og for å forbedre søvnen. Den tar 9 minutter.

video

ØVELSE 3
Denne oppmerksomhetsøvelsen heter "Bodyscan". Gjennom å observere forskjellige deler av kroppen din styrker du din evne til beholde fokus på det du gjør og også til å ha en mer bevisst kontakt med sansene og de fysiske opplevelsene i livet. Den er enkel og passer for alle. Den tar 19 minutter.

video

ØVELSE 4
Øvelsen heter "Den bevisste pust" og passer best for de som allerede har litt erfaring med mindfulnesstrening. Ved å lære å observere din egen pust, trener du opp ditt "indre vitne" noe som vil hjelpe deg å bli mer bevisst i alt du foretar deg. Den tar 15 minutter.

video

ØVELSE 5
Øvelsen heter "Frihet fra overtenking" og er effektiv for å redusere tendensen vi alle har til å tenke for mye. Den kan også være til hjelp for de som bekymrer seg mye om fremtiden og for de som er deprimerte pga fortiden. Den tar 15 minutter.

video

ØVELSE 6
Denne øvelsen heter "Mestring av Følelser" og er et utmerket redskap for de som ønsker å bli bedre kjent med egne følelser og for de som vil lære å håndtere og mestre vanskelige følelser som f.eks. angst, frustrasjon, tristhet, sorg, skyldfølelse og sinne. Den tar 16 minutter.

video